Eesti    English

“Siin on midagi totaalselt katki.”, “võimatu.” ja “mida pekki!?”

“Siin on midagi totaalselt katki.”, “võimatu.” ja “mida pekki!?” Sellised emotsioonid valdasid kasutajaid, kes kasutasid esmakordselt vana riigihangete keskkonda. Esmaspäevast alates on laivis uus ja täiendatud riigihangete keskkond. Loe, mida tundsid kasutajad eelnevalt ja anna meile teada, kuidas uus süsteem meeldib.

Lehekülgede vaatlemine toimus kasutuskogemuse testimise meetodil, mille kohaselt  kommenteerivad kasutajad lehel tegutsemise käigus valjult välja kõik, mida nad mõtlevad ja tunnevad. Uurisime, kuidas kasutajad teeksid järgnevaid tegevusi:

Soovid leida disainiagentuurile sobilikke hankeid, mis on viimase 6 kuu jooksul avaldatud

Ükski kasutaja ei teadnud, et tegevusvaldkonna täpsustamiseks on loodud väli CPV, sest see polnud kuidagi lahti seletatud. Kuigi kasutajad käisid hiirega mitu korda üle CPV-välja, siis ei vajutanud nad sellele, kuna ei teadnud, mida sealt alt leida võib.

Otsingus prooviti leida sobilikke hankeid märksõna järgi, kuid see häid tulemusi ei andnud. Segadust tekitasid ka kasutajatele võõrad märksõnad, mis tulid välja rippmenüüde alt: “Hanke seisund” ning “Menetluse liik”.

Pärast CPV tähenduse selgitamist said kõik kasutajad tegevusega hakkama, ent keskmine ajakulu esmakordsel kasutamisel oli 13 minutit ning kõige kiiremini jõuti oodatud tulemuseni 9 minutiga.

Soovid leida hanke numbriga 201248. Kui suur peaks olema ettevõte netokäive, et hankel osaleda saaks?

Kasutajad leidsid hanke üles suuremate probleemideta, ent esimene suurem takistav faktor, mis välja tuli, oli hankega seotud nupud. 3 imepisikest ikooni pole ennast seletavad ning kasutajad ei teadnud, mida need nupud täpselt teevad.

Kasutajate esmane sisetunne oli, et netokäibe kohta võiks informatsioon olla dokumentide all ning kõik 3 laadisid esimesena alla dokumendi peakirjaga “vastavustingimused”. Õige valik see polnud ning teise katsena leiti üles fail pealkirjaga “Kvalifitseerimistingimused”, kust siis ka õige vastuseni jõuti. Kokku kulus kasutajatel tegevuse peale keskmiselt 5 minutit.

Soovid saada turundusteenustega seotud hanketeavitusi e-postile

Teavituse tellimiseks on kasutajal tarvis keskkonda sisse logida, mida ei teatud. Menüünupp oli peidetud seni, kuni kasutaja oli end sisse loginud.

Enamik kasutajaid ei näinud uue infotellimuse tegemiseks imepisikest nuppu, mis oli peidetud põhiiinfost hoopis teisele poole ekraani.

Pärast nupu üles leidmist polnud kasutajatel probleeme info tellimisega. Kokku kulus kasutajatel tegevuse peale keskmiselt 5 minutit.

Kokkuvõte:

Kokkuvõtvalt võib öelda, et varasema riigihangete portaali kasutamiseks oli esmalt vaja kasutajal tunda äärmist huvi portaali funktsioonide vastu. Alles pärast põhjalikku avastamis- ja katsetamisretke said kasutajad teha oma soovitud infopäringuid neile selgel viisil. Puudus vajalik intuitiivsus. 

Kasutajate täheldused vanas riigihangete portaalis:

  • Varem oleksin käinud iga nädal uusi lisatud hankeid sirvimas, et äkki midagi sobib minu valdkonnaga. Nüüd tean, kuidas saaks ka teistmoodi teha.
  • Tunne oli, et pead täpselt teadma, mida sa otsid ja tahad teha. Profikasutajale loodud.
  • Võiks olla selgem filtreerimine.
  • Tekstid on jube väikesed, silmad muutusid kangeks.
  • Kõige olulisem osa, CPV-d, polnud kuidagi välja toodud ega ära seletatud, mida see tähendab.
  • Keskkond pole kaasaegne ega kasutajasõbralik.
  • Ikoonid on mittemidagiütlevad.

Kui on huvi võrrelda uut ja vana keskkonda omavahel, saab seda teha minnes ajas tagasi kasutades saiti: https://web.archive.org/web/*/https://riigihanked.riik.ee/register/.

UX Estonia on digitaalse kasutajakogemuse disaini, uuringute, konsultatsiooni ja koolituse ettevõte.

Kui vajad abi portaali, äpi, veebilehe, iseteeninduse, e-poe, infosüsteemi vm digilahenduse loomisel või testimisel, võta meiega ühendust.

Kui soovid osa võtta mõnest meie koolitusest, vaata käimasolevaid koolitusi.

Et olla kursis UX ehk kasutajakogemuse valdkonnas toimuvaga, saada mõtteid ja nippe kasutajakogemuse edendamiseks, võid liituda meie uudiskirjaga. Me ei spämmi!