Kellega kasutajakogemust testida?

„Teil oli vale kasutaja“, „Ta ei kuulu sihtgruppi“ on laused, mida võite kuulda, kui esitlete kasutajatesti tulemusi. Jah, üksikutel kordadel võib neil isegi õigus olla, kuid meie praktika on see, et kui kasutaja testile tuleb isik, kes ei vasta ootustele. Näiteks testime nutitelefoni aga kasutaja ei ole kunagi nutitelefoni kasutanud, siis me temaga antud keskkonda ei testi.

Kasutajaliidese testiks kasutajate leidmine algab üldjuhul sihtrühmast, kes on toote või teenuse kasutajad. Sihtrühma iseloomustavad tunnused nagu vanus, sugu, amet või kas tegemist on uue või olemasoleva kasutajaga. Sihtrühmasid võib olla mitu nagu näiteks 30-50 aastased mehed/naised ja 18-29 aastased mehed/naised või ainult üks. Kasutajatesti jaoks on oluline, et testitud saaks võimalikult erinevate sihtrühmade esindajatega, kuna keskkond, mis on testitud ainult noorte peal, võib-olla väga keeruline vanemate kasutajate jaoks.

Järgmisena on vaja otsustada, et kas kutsute inimesed väljast poolt ettevõtet või kasutate oma ettevõtte töötajaid.

Ettevõtte töötajate kasutamine võimaldab testid kiiremini läbi viia, kuid tulemused võivad olla subjektiivsed, kuna töötajad on üldjuhul kursis kogu ettevõtte tegevusega ja kriitilisemad probleemid ei pruugi välja tulla. Ettevõtte töötajaid soovitan kasutada olukordades, kus ei tule mängu see, et kas töötaja on kursis antud teenuse/tootega. Näiteks on sobilik testida raamatupidajaga üldist navigatsiooni puudutavaid tegevusi.

Ettevõtte töötaja värbamine on väga lihtne ja ilma igasuguse kuluta, piisab ainult e-kirja teel aja kokku leppimisest, mingisugust meenet ei ole vaja reeglina anda. Muidugi pole see ka keelatud.

Klientide ja ettevõtte väliste inimeste leidmine on natuke keerulisem. Seda võite teha ise või kasutada värbamisagentuuri, kes vastavalt etteantud kriteeriumitele leiab sobivad inimesed. Kindlasti tuleks arvestada umbes 1 nädalase ajaperioodiga, kuna sobiliku aja ja päeva leidmine kasutaja jaoks võtab aega. Lisaks peate arvestama värbamiskuluga, mis sõltub sihtgrupi keerukusest.

Kindlasti tekib küsimus, et kui palju inimesi on kasutajatestiks vaja? Meie kogemus ja maailma tarkus näitab, et 3-5 kasutajat ühe sihtgrupi kohta on piisav, kuna tavaliselt selgub 70-85% probleemidest.