Eesti    English

Kuidas kujundada kogemust aastal 2019 – ehk mis on popp?!

Pildi allikas: www.digitalsynopsis.com

Majandus õitseb ning lahing tarbija tähelepanu ja raha nimel käib täie hooga, see omakorda tõstab üha enam huvi UX disaini järele, vaja on paista silma, konkurendist on vaja eristuda ning klient ei ole enam mitte kuningas, vaid jumal. Tõenäoliselt oleks vähe abi nii Eda Pauksonist, Igor Mangist kui ka nõid Nastjast, et ennustada, mida toob UX-i jaoks aasta 2019. Jälgides viimase aja trende nii disaini- kui tehnoloogiamaailmas, on aga siiski võimalik teha teatavaid tähelepanekuid ja eristada mõningaid suuremad arengusuunad, kuhu poole vaadata.

#1 Vaata ka, mida sa kirjutad!

Palun enam mitte tüüdata oma kasutajaid pikkade ja igavate tekstidega, mis on esmalugemisel sama huvitavad kui Lorem Ipsum. Isegi kui on, mida öelda (ja me keegi ei kahtle, et on), siis mõtle enne mitu korda, kas seda ka on vaja öelda ja kas just praegu ja mis nüüd siis veelgi tähtsam KUIDAS seda öelda? Tekst pole lihtsalt oluline ega konkureeri tähelepanu nimel disainiga, vaid on osa disainist endast. Sellest on välja kasvanud ka uus ametinimetus „UX writer“ ehk eestikeeli öelduna „kasutajakogemuse kirjutaja“ vms. Ehk siis mida vähem, seda parem ja kui üldse, siis parimal võimalikul moel.

„Tekst pole lihtsalt oluline ega konkureeri tähelepanu nimel disainiga, vaid on osa disainist endast“

Kuvatõmmis: Popid on ülisuured ja pilku püüdvad pealkirjad. Veel näiteid allikast: www.speckyboy.com.

#2 Häälkäsklused ja hääljuhitavad liidesed!

Erinevate hinnangute kohaselt ennustatakse, et juba järgmisel aastal ehk 2020 teostatakse pooled otsingud kasutades häälkäsklusi. Kindlasti erineb see number suuresti sõltuvalt keelest ja regioonist, kuid siiski on see muljetavaldav. Kohustus, olla häälkäskluste teel juhitav, tekib nii kasutajaliidestele, veebilehtedele, rakendustele kui ka seadmetele. Ja me ei räägi pelgalt otsingutest ega navigeerimisest, vaid eesmärgiks on kasutajat abistav vestlus tehisintellektiga. Kas see päädib sama dramaatiliselt nagu filmis „Her“ näitab vaid aeg, kuid kindlasti annab hääljuhitav liides (või isegi juba korrektsed alltekstid ja ligipääsetavus puuetega inimestele) suure eelise ja mõjutab kasutajakogemust.

Kuvatõmmis: Eesmärgiks on vestlus tehisintellektiga. Allikas: www.trailhead.salesforce.com

#3 Kunst kuulub rahvale!

Lähtuvalt ülal mainitud punktist, langeb vähese teksti puhul suurem osakaal kasutajaliidesele endale, illustratsioonidele ja videotele. Aina enam hinnatakse pilte, mida võib ka päriselt kunstiks nimetada ning ka siin tuleb eelistada kvaliteeti kvantiteedile. Oluline on hea maitse ja läbiv stiil, mis loovad visuaalse identiteedi. Kindlasti ei saa aga nimetada seda minimalismi võidukäiguks, sest üha enam asendub flat“ disain „material“ disainiga ehk in on 3D, valgus ja vari, elavad ja ruumilised asjad ning mustrid ja materjalid, mida tahaks lausa katsuda ja maitsta. Kuna rõhk on detailidel, siis pakuvad head võimalust mikrokogemuse ja wow-efekti loomiseks mikro-integratsioonid – erinevad reageeringud nupulevajutusel, uued võimalused navigeerimiseks ja andmesisestuseks, suhtlust toetava info esitamine jne.

„Üha enam asendub „flat“ disain „material“ disainiga ehk in on 3D, valgus ja vari, elavad ja ruumilised asjad ning mustrid ja materjalid“

#4 Loome liitreaalsust!

Arvuti- ja mobiilimängudes ammu kasutusel olnud võte, ühendada interaktiivsed pildid, videod või kujundid nö päriselu keskkonda, leiab üha enam rakendust ka teistes valdkondades. Tegemist on mugava abivahendiga disaini-ja sisekujundusvaldkonnas, kaardirakendustes, moe- ja iluteenuste valdkonnas ning fantaasial lennata lastes võib seda sobitada kuhu iganes, sest olgem ausad, lisaks sellele, et see on mugav ja kasulik, on see ka lihtsalt fun. Loomulikult peab sellise võimaluse kasutamine olema lihtne ja arusaadav, sest pole mõtet luua midagi selle asja enda pärast, eesmärgiks on luua kogemust ja aidata kaasa mingi probleemi lahendamisele.

Kuvatõmmis: Mobiilirakendus seob reaalse tänavapildi ja virtuaalse kaardi võimalused. Allikas: www.verizon.com

#5 Paku personaalset kogemust!

Meil on iseõppivad algoritmid ja intelligentne tehnoloogia, tonnide viisi infot oma kasutajate kohta ja vaba juurdepääs geograafilistele, demograafilistele ja psühhograafilistele tõdedele. Üks pluss üks kokku pannes saab vähese vaevaga luua erinevaid olukordi ja keskkondi erineva tausta ja isikuomadustega kasutajate jaoks ning rõõmustada oma püsikasutajaid lausa personaalse ja igale indiviidile eraldi disainitud kogemusega. Ning loomulikult ei ole selline disain vaid ühe kindla seadme- või keskkonnapõhine, sarnaselt ristmeediale, jätkatakse kogemuse kujundamist eri platvormidel, surumata kasutajale peale ühte ja kindlat teed jätkamiseks.

Kuvatõmmis: Starbucks kasutab infot klientide varasema käitumise kohta, et muuta tellimine mugavaks Allikas: www.tronebrandenergy.com

„Rõõmustada oma püsikasutajaid personaalse ja igale indiviidile eraldi disainitud kogemusega.“

Kokkuvõtteks on 2019 kasutajakeskne disain A ja O, kuid samas peab kõik olema intuitiivne, naturaalne ja iseenesestmõistetav. Samas ei tohi lasta kasutajal igavusse surra ja pakkuma peab ka midagi uut ja elamust tekitavat.

Jõudu tööle!

UX Estonia on digitaalse kasutajakogemuse disaini, uuringute, konsultatsiooni ja koolituse ettevõte.

Kui vajad abi portaali, äpi, veebilehe, iseteeninduse, e-poe, infosüsteemi vm digilahenduse loomisel või testimisel, võta meiega ühendust.

Kui soovid osa võtta mõnest meie koolitusest, vaata käimasolevaid koolitusi.

Et olla kursis UX ehk kasutajakogemuse valdkonnas toimuvaga, saada mõtteid ja nippe kasutajakogemuse edendamiseks, võid liituda meie uudiskirjaga. Me ei spämmi!