Märtsis koolitasime tulevasi kasutuskogemuse proffe

Foto: Koolituse üks läbiviijatest – Artur Puiste

Märtsi alguses leidis aset järjekordne vinge ja praktiline UX Estonia koolitus, mille käigus tutvustati lisaks teadmistele kasutajakogemusest (UX) ka erinevaid prototüüpimise tehnikaid ja tehnoloogiaid. Koolituse lõpuks oli kõigil osalejatel selja taga ka esimene päris enda koostatud ja läbi viidud kasutusmugavuse testimine kasutajatega.

Kuvatõmmis: Tegurid, mis mõjutavad kasutajakogemust

Et mõtestada lahti, mis mõjutab UX-i tekkimist ja millest see koosneb, tutvustati kasutajakogemuse tegureid ja nende omavahelisi seoseid. Kuigi kasutajakogemust ei ole võimalik sirgjooneliselt kellelegi luua, pole see abstraktne ja umbmäärane kasutamise kõrvalefekt, millest vaid teoreetiliselt rääkida saaks. Selle taga on terve teadus, nii et mugavalt võivad ennast UX disainis ja testimises tunda ka kõik exceli-inimesed, kõhutundest üksi ei piisa ja ka siin taandub väga pal arvudele.

Allikas: HiPPO (Anderson, 2015)

Suurema osa koolitusest moodustasid aga praktilised ülesanded, oma tootele õpiti tegema personasid, koostama kasutajalugusid ja kasutusteekondi ning visandati ekraanipilte.

Foto: Kuigi lähteülesanne oli sama, olid kõigi prototüübid erinevad

Päeva põnev hands-on osa oli ka prototüüpide tegemine. Tihti tundub tooteid või teenuseid arendades töötava prototüübi tegemine ajaraiskamisena, tegelikult on see aga õigeid programme ja võtteid kasutades jõukohane igaühele ja aitab kokku hoida hulgaliselt väärtuslikku arendusaega. Koos prototüüpide testimisega võimaldab see vead välja sõeluda juba päris varajases staadiumis.

Foto: Tutvustati tööriistu ja nippe hea prototüübi loomiseks
Foto: Et prototüüpimine pole raketiteadus tõestas ka see, et juba lõunaks olid kõigil osalejatel enda loodud töötavad prototüübid telefonis

Päeva teise osa peateemaks oli testimine – täpsemalt siis kasutuskogemuse testimise ettevalmistamine kuni tulemuste esitlemise ja veaparanduste jälgimiseni. Kõik ikka selleks, et miski ei jääks kahe silma vahele ja saaks tehtud kasutaja jaoks võimalikul parimal moel.

Foto: Jaan Margus tutvustamas kasutuskogemuse testimise vajalikkust

Koolitusel osalejatele testimise vajalikkust pikalt selgitama ei pidanud. Päris elus peab aga testijuht teinekord andekas müügimees olema, et projekt õigel ajal õigete testidega kaetud saaks. Ja olgem ausad „Parem hilja kui mitte kunagi,“ kehtib ka selles valdkonnas.

Foto: Peamised põhjused, miks on vaja kasutuskogemust testida

Lisaks teooriale, mida parima tahtmise juures võib ka ise õpikust (loe: tänapäeval veebist) lugeda, moodustasid koolituse olulise osa arvamuste ja kogemuste vahetamine ja iga osalenu personaalne juhendamine. Toodud ja läbi arutatud sai hulgaliselt näiteid nii headest kui halbadest lahendustest, sest meie meelest ei pea kõiki vigu omal nahal ära proovima – isegi mitte algaja.

Foto: Iga osaleja sai äsja õpitu kinnistamiseks läbi viia ka 1:1 testimisi

Kasutajakogemuse koolitusi korraldab UX Estonia  juba aastast 2013.