Hei! đ
Seekord uurime jÀrgnevaid teemasid:
â Miks Duolingo loobus UX mĂ”istest?
đŒïž Mida pĂ”nevat pakub ChatGPT uus pildi genereerimise mudel?
đ Millega ĂŒllatab Google Gemini 2.5 PRO?
⚠Kas AI suudab pÀris kasutajauuringut asendada?
đ Mis toreda uuenduse tegi Postimehe uudisteportaal?
1. Miks Duolingo loobus UX mÔistest?

Mig Reyes, Duolingo tootekogemuse asepresident, andis sotsiaalmeedias teada, et nad loobuvad UX ehk User Experience mÔiste kasutamisest ning asendavad selle PX ehk Product Experience mÔistega.
PĂ”hjenduseks tĂ”i ta selle, et nende toode on see, mis juhib nende Ă€ri, kultuuri ja prioriteete. Mina kui Duolingo kasutaja, olin veidi ĂŒllatunud, et kasutaja vaade oli vĂ€lja jĂ€etud selles pĂ”hjenduses.
Kommunikatsioonis oleks oodanud pigem seda, et Duolingo kui toode on see, mis kĂ”iki osapooli – kasutajaid ja ettevĂ”tte töötajaid – ĂŒhisel eesmĂ€rgil kokku toob.
Kas see tĂ€hendab, et Duolingos UX’i ja UI’ga enam ei tegeleta? Tegeletakse ikka. Lihtsalt tegu on “heal lapsel mitu nime” olukorraga. Ja see on juba rida aastaid nii, kus konkreetset tarkvara, nĂ€iteks Ă€ppi, arendav ettevĂ”te kasutab nimetust “toode” ning disaineri ametinimetuseks selles ettevĂ”ttes ongi Product Designer, aga tĂ¶Ă¶ĂŒlesanded on samad, mis UX / UI disaineril.
2. Mida pÔnevat pakub ChatGPT uus pildi genereerimise mudel?
Open AI andis teada mitmetest uuendustest nende pildi genereerimise mudelis.
Kui varem oli problemaatiline, vĂ”ib öelda ka vĂ”imatu đ, genereerida pilti koos korrektselt kuvatud tekstiga, siis nĂŒĂŒd on tulemused ĂŒsna head. Seda kĂŒll inglise keeles.
Eesti keeles kahjuks on “Ă”” tĂ€hega jĂ€tkuvalt probleeme. Nimelt tahab AI pildile kirjutada “Palju Ănne!” asemel “Palju Ănne!”. Ja seda ka siis kui veale korduvalt chatis viitad vĂ”i pĂŒĂŒad tehisarule probleemi selgeks teha Unicode kodeeringut kasutades. Loodan, et see saab ĂŒhel hetkel korda.
Kui rÀÀkida teistest uuendustest, siis mulle meeldib see, et ChatGPT arvestab sisendina nĂŒĂŒd palju paremini sinu enda poolt ette antavat pilti ning ĂŒhtlasi vĂ”imaldab karaktereid/elemente korduvkasutada.
3. Millega ĂŒllatab Google Gemini 2.5 PRO?
Google Gemini 2.5 Pro suudab luua pĂ”nevaid simulatsioone ja prototĂŒĂŒpe, nĂ€iteks Rubiku kuubiku, Lego ehitaja, ussi, lennusimulaatori jm mĂ€nge. Seda vĂ€idetavalt paremal tasemel kui teised AI mudelid. Elame pĂ”neval ajal kus suisa iga pĂ€ev tuleb uudiseid, kus jĂ€lle ĂŒks AI-mudel rebis teisest ette. đ
4. Kas AI suudab pÀris kasutajauuringut asendada?

Vitaly Friedman kirjtuas enda blogis sellest, et viimasel ajal on osa ettevĂ”tteid hakanud kasutama AI-pĂ”hist âsĂŒnteetilistâ kasutajauuringut, kus pĂ€ris inimesed asendatakse tehisintellekti loodud âkasutajategaâ. Ăks teenusepakkuja selles vallas on Synthetic Users.
Kuigi see meetod on kiire ja mugav, ei asenda see pÀris kasutajate kÀitumise vaatlemist, emotsioone ega ootamatuid avastusi. AI loob ainult usutava illusiooni, kuid ei anna tegelikku arusaama. TÔeliselt vÀÀrtuslikud teadmised tulevad siiski vestlustest ja testidest pÀris inimestega. AI saab olla kasulik abivahend, kuid mitte tÀielik UX-uurimuse asendaja.
Ma olen siinkohal Vitaly’ga nĂ”us, et pindmised lahendused ei ole tavaliselt Ă”igele teele viivad. Mina nĂ€en AI kasu selles, et teha esmane hinnang nö veebilehe hĂŒgieenifaktoritele – teksti suurus, kontrast jne – enne kasutajauuringu lĂ€biviimist.
5. Mis toreda uuenduse tegi Postimehe uudisteportaal?

Postimehe mobiiliversioonis on nÀhtaval uus nupp, mille alt avaneb vÔimalus muuta teksti suurust.
Mis mulle meeldib on see, kuidas Postimees on uue funktsiooni ajutiselt esile toonud. Nimelt nupp “Aa” on ĂŒmbritsetud silmatorkavalt lilla raamiga ning lisatud on ka vĂ€ike animatsioon, mis nuppu justkui kĂ”igutab. See kutsub uut funktsiooni mĂ€rkama ning katsetama.

Nupule vajutades avaneb vÔimalus liuguri abil teksti suurust muuta. Ja mugav on see, et kohe on nÀhtav ka eelvaade teksti vÀljanÀgemisest, mis aitab otsustada, kas valitud teksti suurus sobida vÔiks.
AitĂ€h, et uudiskirja lĂ”puni lugesid! đ