Eesti    English

Auto valimine ei pea olema keeruline ehk kasutajauuring Škoda Tallinn ja Elke näitel

Seekordses kasutajauuringus katsetasime kasutajatega kahe autode edasimüüja veebilehe kasutajamugavust. Elke ja Škoda Tallinna lehed said mitmes osas kasutajatelt kiita, kuid oli ka kohti, kus kasutajad jäid hätta või olid segaduses.

Kas teadsid? Kasutajauuring on hea meetod näha oma toodet läbi kliendi silmade ning seeläbi teha järeldusi vajalikeks parandusteks. Kui soovid oma klienti paremini mõista ning seeläbi äritulemusi parandada, oleme sulle abiks.

1. Värvivalik on brändi esmane sõnumikandja

Kasutajad tõid testis välja, et Škoda Tallinn esilehe värvivalik ja üldine disain viitab rohelisele mõtteviisile ja säästlikkusele, mis mõjus sümpaatselt. Kasutatud autode juures oli välja toodud ringluse märk, mis tekitas samuti positiivset emotsiooni. Kasutajale jäi see hästi meelde ning hiljem sõnaliselt sarnaseid väärtuseid kajastavate turundustekstide juures viitasid kasutajad tagasi, et rohelisus tundub brändi üldine suund.

Pilt 1. Hea näide Škoda Tallinn lehelt, kus UI-sse valitud värvid kandsid ühtset sõnumit ja olid kasutajate arvates kooskõlas muu turundusliku sõnumiga.

2. Hästi organiseeritud menüü aitab informatsiooni paremini hallata

Kasutajad tõid Elke lehel positiivsena välja väga hästi organiseeritud menüüd, kus sõnakasutus oli arusaadav ja struktuur selge. Eriti meeldis kasutajatele, et mudeleid avades oli igal lehel vasakpoolne menüü, milles oli selgelt ära toodud olulisemad toimingud ja märksõnad, mis kasutajat võiks huvitada.

Pilt 2. Hea näide Elke lehe organiseeritud menüüdest nii üldises menüüs kui vasakul lehe servas toiminguteks ja märksõnadeks.

3. Tüpograafia – võimalus juhtida tähelepanu või tekitada segadust

Uuringus selgus, et kasutajal oli lihtsam liikuda läbi info, kui see oli selgelt struktureeritud ning seda ei olnud liiga palju. Kui ühes kohas oli kasutatud liiga mitut erinevat värvi ja kirjastiili, sattus kasutaja segadusse ning infot oli raskem haarata.

Tüpograafia ehk erinevate tekstisuuruste ja -stiilide kokkusobitamine vajab disaineritelt väga teadlikku lähenemist. Hästi ülesehitatud tüpograafia võimaldab kasutajal luua süsteemi ja infot enda jaoks sorteerida.

Pilt 3. Lisaks pildi juures kuvatud hinnainfole on oluline, et valitud sildid aitaksid kasutajal infot sorteerida ja oleksid üheselt arusaadavad (nt “hübriid” ja “hübriid saadaval” erinevus jäi arusaamatuks). Kasutajad jätsid tähelepanuta “laoautod” ja “peagi saadaval” valikud, sest need olid võrreldes autode piltidega vähem silmapaistvad.

4. Valikute sorteerimine aitab kliendil orienteeruda

Kasutajad andsid tagasisidet, et tahaksid leida lehelt tööriista, mis aitab nende poolt välja mõeldud kriteeriumite alusel (näiteks kütuseliik, käigukasti tüüp, hinnaklass) sobilikke pakkumisi hõlpsasti üles leida. Kuna taolist tööriista oli oodatust keerulisem leida, jäi kasutajale mulje, et tema vajadusest olulisem on lehe turunduslik pool.

Elke lehel leidsid kasutaja vastava funktsiooni üles kasutatud autode lehel ning Škoda Tallinn lehel eripakkumiste rubriigis, kuid kasutajate hinnangul võiks selline tööriist olla üldine ja esilehelt kergesti leitav.

Škoda Tallinn lehelt sattus mõni kasutaja ka Škoda üldisele lehele, kus konfiguraatori lehel oli midagi taolist olemas, kuid see ei katnud oma üldise loomu ja ebapiisavate kategooriate tõttu ikkagi kliendi vajadust.

Pilt 4. Positiivne näide Elke lehe sorteerimise võimalustest kasutatud autode rubriigis, mida kasutaja sooviks kasutada ka uue auto valimisel.
Pilt 5. Näide Škoda Tallinn lehelt, kus eripakkumise filtrite juures oli olemas enamik soovitud kriteeriume.
Pilt 6. Näide Škoda lehelt, kus kasutajad tõid välja, et andmed sorteerimiseks olid ebapiisavad: näiteks on esindatud ainult üks vedava silla ja käigukasti valik.

5. Lihtne ja selge vorm aitab mugavalt proovisõidule registreerida

Üldiselt oli kasutajate hinnangul mõlemal lehel proovisõidule registreerimise võimalust lihtne leida. Kasutajad tõid aga välja, et juhul kui nad liikusid proovisõidule registreerima konkreetse mudeli juurest, võiks mudelivaliku info olla vormis eeltäidetud. Samuti pakkusid kasutajad välja, et proovisõiduks võiks saada valida korraga mitu autot.

Škoda Tallinn lehel oli vähemalt 3 erinevat vormi, milles sai proovisõidule registreerida, mis tekitas kasutajates veidi segadust ning pani neid küsima, kas need vormid täidavad kõik ühte eesmärki või on neil mingi erinevus. Üks vormidest, mis suunas kasutaja Škoda üldisele lehele, võimaldas ka mitme valiku tegemist mudelite hulgast.

Pilt 7. Elke proovisõidule registreerimise näide, kus väljade täitmine oli küll kasutaja sõnul lihtne ning kohustuslikud väljad olid märgistatud, kuid kasutaja oleks soovinud, et mudeli valik oleks eeltäidetud.
Pilt 8. Škoda Tallinn lehel liikudes (sh tootja lehele suunamisel) leidis kasutaja 3 erinevat vormi, mis tekitas segadust. Avakuva vormil olid märkimata ka kohustuslikud väljad.

6. Erinevate lehtede avanemine samas aknas raskendab navigeerimist

Edasimüüjate lehtedel tekkis olukord, kus täpsema info saamiseks suunati kasutaja otse tootja lehele nii, et info avanes samal vahelehel.

Škoda Tallinn lehel ei märganud kasutaja, et oli sattunud tootja lehele või portaali Auto24. Kui sealt edasi proovis kasutaja enda harjumuspäraseid viise esilehele naasmiseks (sh logole klikkimis), ei pääsenud ta tagasi sinna, kuhu soovis. Sarnane tagasi liikumise probleem tekkis ka siis, kui rippmenüü kattis kogu kasutaja ekraani ning ekslikult arvas kasutaja, et see on vaheleht, millelt tagasi liikudes kaotas kasutaja taas järje.

Pilt 9. Škoda Tallinna lehel ei saa kasutaja aru, kui on liikunud ühelt lehelt teisele. Kahe lehe üldine UI on sama ja kasutaja ei saa aru, miks menüüriba on teistsugune.
Pilt 10. Kui kasutaja jõudis Škoda üldisele lehele, siis raskendas navigeerimist üle ekraani avanev rippmenüü. Kasutaja arvas, et tegemist on uue vahelehega, kuid sattus noolega tagasi navigeerides ootamatult üle-eelmisele lehele.

Leide oli veel, aga paraku kõik siia blogi formaati ei mahu. Kui soovid samuti enda toote või teenuse kliendivajadusi paremini mõista, helista või kirjuta meile.

UX Estonia on digitaalse kasutajakogemuse disaini, uuringute, konsultatsiooni ja koolituse ettevõte.

Kui vajad abi portaali, äpi, veebilehe, iseteeninduse, e-poe, infosüsteemi vm digilahenduse loomisel või testimisel, võta meiega ühendust.

Kui soovid osa võtta mõnest meie koolitusest, vaata käimasolevaid koolitusi.

Et olla kursis UX ehk kasutajakogemuse valdkonnas toimuvaga, saada mõtteid ja nippe kasutajakogemuse edendamiseks, võid liituda meie uudiskirjaga. Me ei spämmi!