Hea meel tuua sinuni nipid ja kasulikud kirjatükid tehisaru ja kasutajakogemuse disaini teemadel. Hakkame siis järjest pihta! 🎬
1. Mida õppida Delfi.ee tellimuse loobumise sammust?
Üks pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna ning sellega seoses jäi mulle mõnda aega tagasi silma Delfi.ee portaalis tellimusest loobumise teekonnal näidatud pilt.
Selline vahva meem, mis pani korraks naerma ja mõtlema, kas minna ikka loobumise teed.
Julgeid serious fun kontseptsioonide katsetusi võiks meie ümber rohkem olla. Mis sa arvad?
2. ChatGPT ei anna õiges mõõdus pilti – mida teha?
Minu UX / UI ja AI disaini koolitusel küsis osaleja, et kas ChatGPT loob ainult ruudukujulisi pilte? See on tõesti vaikimisi formaat, mida ChatGPT genereerib aga see ei ole ainuke formaat.
Tegelikult saad ka ristküliku formaadis pildi, kui seda küsid. Näiteks võid tehisarule öelda, et soovid ristküliku formaadis pilti. Kui sinu algne promt on: “Loo pilt kaunist majast keset metsa”; siis võid seda täiendada järgnevalt: “Loo pilt kaunist majast keset metsa ristküliku formaadis”.
Lisaks võiksid teada:
- ChatGPT kasutab taustal DALL-E pildigenereerimise mudelit.
- Pildi resolutsioonid, mida tehisaru vaikimisi genereerib on: 1024×1024 (square), 1792×1024 (wide landscape) ja 1024×1792 (tall portrait).
- Kui vajad konkreetses mõõdus pilti, siis selle jaoks pead rakendama natuke tarkust ja kavalust. Asi nimelt selles, et isegi kui küsid: “Loo pilt kaunist majast keset metsa 1920×1080 resolutsioonis”; siis tehisaru võib sulle luisates genereerida pildi, aga see tuleb ikka wide landscape ehk 1972×1024 mõõdus. 🙃 Siinkohal on mind aidanud järgnev promt: “Loo pilt kaunist majast keset metsa ja seejärel muuda see pilt täpselt 1920×1080 resolutsiooni” – siin ongi hästi oluline märksõna “seejärel“.
3. Millised on 10 ägedamat jõuluteemalist reklaami läbi aegade?
Marketing Nerd reastas mõned silmapaistvad reklaamid. Toon välja 3, mis mind kõnetasid.
Eks jõuluvana käib ikka ringi Nike tossudes.🎅 Selline celebrity endorsement stiilis reklaam, kus jõulumees on oma tossudega staar, mis sest, et teda pole tervikuna pildil näha.
Pööra toode tagurpidi ja näed jõulumeest. See reklaam kutsub nägijat seda justkui järgi tegema.
Stiilne, minimalistlik reklaam, loob põneva vaatenurga.
4. Mis AI-maailma mõisteid võiksid teada (GPT, ML, LLM jt)?
Andreas Stöffelbauer selgitab enda artiklis hästi lahti AI-valdkonna mõisteid ja nende sisu:
- Tehisintellekt (AI ehk Artificial Intelligence) – tehnoloogia, mis võimaldab masinatel teha ülesandeid, mis tavaliselt nõuavad inimintellekti, nagu õppimine, otsustamine ja probleemide lahendamine.
- Masinõpe (ML ehk Machine Learning) – AI osa, mis keskendub algoritmide arendamisele, et masinad saaksid õppida ja parendada oma tulemuslikkust kogemuste põhjal ilma otsese programmeerimiseta. Näiteks muusikažanri ennustamine loo tempo ja energia põhjal.
- Sügavõpe (DL ehk Deep Learning) – ML-i osa, mis kasutab närvivõrke, et analüüsida keerulisi andmeid, nagu pildid ja tekst. See on aluseks paljudele tänapäeva AI rakendustele.
- Närvivõrgud (Neural networks) – ML-mudelid, mis imiteerivad justkui aju tööd, õppides mustreid ja seoseid. Neid kasutatakse keerukate ülesannete, näiteks pildituvastuse ja tekstimõistmise lahendamiseks.
- Suured keelemudelid (LLM-id ehk Large Language Models) – töötavad tekstidega, ennustades järgmist sõna lauses. Neid treenitakse suurte andmekogumite abil.
- Generatiivne eeltreenitud transformer (GPT ehk Generative Pre-trained Transformer) – AI mudelite tüüp, mis kombineerib generatiivset võimekust (uue teksti loomine), eeltreeningut (andmetest õppimine) ja transformer-arhitektuuri (konteksti mõistmiseks).
- Inimese tagasiside põhine tugevdamisõpe (RLHF ehk Reinforcement Learning with Human Feedback) – Õppemeetod, kus AI täiendab oma vastuseid inimeste antud tagasiside põhjal, et paremini järgida inimlike väärtusi ja eelistusi.
- Loomulik keele töötlemine (NLP ehk Natural Language Processing) – AI tehnoloogia, mis keskendub inimkeele mõistmisele ja töötlemisele, näiteks tõlked, sentimentanalüüs ja tekstide kokkuvõtted.
- Hallutsinatsioonid – Nähtus, kus AI genereerib valesid või väljamõeldud vastuseid, kuna see põhineb ainult ennustuste tegemisel, mitte faktide kontrollimisel.
5. Mis on kuulamise eelistamise ehk listening over looking disaini põhimõte?
Oma sõnavõtus käsitles Pablo Sánchez kuulamise eelistamise printsiibi põhialuseid, mida nad kasutasid Note nimelise muusikaliste ideede kujundamise äpi disainimisel. Kuulamise eelistamise lähenemine seab esikohale auditiivse kogemuse, vähendades visuaalset müra. See tähendab siis järgmist:
- Vähem silte ja numbrilisi väärtusi: Rakendus tugineb kasutaja kuulmismeelele, mitte ekraani koormamisele numbrilise teabega.
- Kuvatakse ainult vajalik: Näidatakse ainult heli olulisi elemente, vältides tarbetut teavet.
- Tasapinnalised visuaalid: Kasutatakse lihtsaid ja tasapinnalisi visuaale ilma varjude ja liigse kaunistuseta, et hoida fookus helil.
- Minimaalne liikumine: Ekraanil toimuvad liikumised on seotud ainult kasutaja tegevustega, vältides segavaid animatsioone.
6. Miks võiksid tulla veebiarenduse koolitusele?
- Mul on hea meel teada anda, et uuel aastal viib Tauno Hanni läbi Veebiarenduse koolitust.
- Kursus pakub hea võimaluse teha esimesed sammud veebiarenduse maailmas, et saaksid õppida programmeerima kaasaegseid veebilehti, kasutades Nuxt ja Tailwind CSS raamistikke.
- Nuxt raamistikku kasutavad näiteks OpenAI, Google, Upwork, GitLab, NASA ja TikToki veebiarendajad.
- Nuxt on võitnud arendajate poolehoiu, sest see muudab programmeerimise lihtsamaks, pakkudes kiireid seadistamise võimalusi, SEO sõbralikku arhitektuuri, modulaarseid lisavõimalusi ja Vue.js kogukonna tuge.
- Kui soovid alustava veebiarendajana kiiremini arendada ja samal ajal pakkuda tipptasemel veebikogemust, on Nuxt üks sobilikumaid raamistikke, mida kasutama õppida.
7. Mis küsimusi kasutajauuringus küsida?
Sain LHV pangas üleskutse osaleda makselahenduste uuringus. Küsimusi oli seal mitmeid, aga tooksin esile 3, mida võid ka enda teenuse kohta uurides mõelda.
a) Uuri kasutaja top of mind‘i, et mõista, keda klient sinu konkurentidest kõige enam teab.
b) Selgita välja, kas klient on teadlik ka sinu lahendusest.
c) Kui klient vastab, et on sinu lahendustest kuulnud, aga ei kasuta, püüa teada saada, mis lahenduse osast klient täna teadlik on. Võib selguda, nagu ka minu näitel, et ma ei olnud teadlik, et LHV pakub ka osamakseteenust.
8. Miks võiksid Suno AI tarkvara proovida?
- Suno on üks tore AI-teenus, mille abil saad luua muusikapalasid.
- Sisendina võid anda vabas vormis kirjeldava käskluse ehk promt‘i.
- Soovi korral võid ka ise laulusõnu sisestada.
- Muidugi saad valida endale meelepärase stiili, olgu selleks pop, rock, punk vm.
- Genereeritud sisu saad alla laadida nii audio kui ka videofailina.
🏁 Sellised UX ja AI ampsud siis seekord! Loodan, et need tekitasid sinus toreda teadmiste tulva!
Soovin sulle maagilist pühadeaega! ✨
Aitäh ja kohtumiseni uuel aastal! 🥳