Eesti    English

UX ja AI ampsud / nr 7

Tere ja head jaanuarikuu jĂ€tku! 🎉

Mul on rÔÔm jagada sinuga noppeid kasutajakogemuse ja tehisaru pÔnevast maailmast.

Vaatame tÀna jÀrgnevaid teemasid:
📩 Mida Ă”ppida Omniva paki jĂ€lgimise teekonna disainist?
đŸ€– Miks vĂ”iksid UX Pilot AI programmi proovida?
đŸ› ïž Kuidas aitab aria-label ligipÀÀsetavust tagada?
🧓 Kes on beeta-pĂ”lvkond?
🎯 Miks kasutada “konversioon” asemel sĂ”na “motivatsioon”?

1. Mida Ôppida Omniva paki jÀlgimise teekonna disainist?

Paki jÀlgimise teekond Omniva lehel.
Ekraanipilt Omniva veebist.

Saatsin Omniva kaudu paki teele ja kui tahtsin ĂŒle vaadata, kas pakk on kohale jĂ”udnud, silmasin oranĆŸi vĂ€rvi ringi, mille sees oli ka valge linnuke, ja mille jĂ€rel paiknes tekst “Saadetis kĂ€ttetoimetatud”.

Teised nimekirjas eespool olevad sammud, nagu “Saadetis registreeritud”, “Saadetis on teel” ja muud, olid aga tĂ€histatud rohelise ringi ja samuti valge linnukesega.

Mulle jĂ€i oranĆŸist pallikesest ekslik mulje, et pakk ei ole kohale jĂ”udnud. TavapĂ€raselt tĂ€histab oranĆŸ vĂ€rv pooleli olevat vĂ”i tĂ€helepanu vajavat staatust. Siinkohal on see ka Omniva brĂ€ndi vĂ€rv ja ju on tahetud sellega edukat lĂ”ppu jĂ”udmist rĂ”hutada.

Hiljem mĂ€rkasin ka nimekirja alguses olevat staatuse teksti “Saadetis kĂ€ttetoimetatud”.

Mida siit disainerina Ôppida?

  • Eduka staatuse markeerimisel kasuta lĂ€bivalt sama vĂ€rvi, nĂ€iteks antud juhul rohelist.
  • Lisaks vĂ€rvile indikeeri staatust ka tĂ€psema tekstina, et tagada ligipÀÀsetavus, nĂ€iteks “Saadetis on kĂ€ttetoimetatud” vĂ”i “Saadetis ei ole veel kĂ€ttetoimetatud”.
  • Ära kuva linnukese ikooni enne kui samm on lĂ”petatud.

Kas nÔustud, et pealtnÀha vÀikestel asjadel vÔib kliendikogemusele oluline mÔju olla?

2. Miks vÔiksid UX Pilot AI programmi proovida?

UX piloti poolt genereeritud vaade keeleÔppe teenuse maabumislehest.
Sisestades UX Piloti tehisarule (paremal) vĂ”ululause: “A language learning website with native speaker interactions”, ilmus Figma disainitarkvaras tulemuseks teemakohane maabumisleht erinevate sektsioonidega (vasakul).

UX Piloti Figma plugin vÔimaldab tekstilise sisendi pÔhjal genereerida kasutajaliideseid Figma disainitarkvaras. Luua saad nii mobiili kui desktop vaateid.

UX Piloti veebileht pakub aga veelgi suuremat AI vĂ”imekust – mitme lehe vaate loomist korraga. Lisaks AI-chati abil vaadete kohendamist ja muidugi eksporti Figmasse, et saaksid enda kĂ€e jĂ€rgi muudatusi teha.

Programmi arengukohana nĂ€en tĂ€na seda, et UX Pilot ei kasuta Figma auto layouti otstarbekalt ning vaadete genereerimisel ei teki korduvkasutatavaid komponente. Ühtlasi, lĂ€bivad vĂ€rvid ja tekstilaadid pole Figmale kohaselt stiilidena defineeritud.

Sellegi poolest on tegu vÔimeka tarkvaraga, mis annab vÔimaluse puhtalt lehelt disainiga alustada ja projekti vajadustele vastavalt ise muudatusi Figmas teostada.

Kui soovid UX/UI ja AI disaini tarkvaradega rohkem sina peale saada, oled oodatud koolitusele.

3. Kuidas aitab aria-label ligipÀÀsetavust tagada?

airBaltic avalehe ekraanikuva, avatud ekraanilugeja ning Inspect element tööriist selle kohal. Markeriga on peale joonistatud mÔned punktid, mis on kirjeldatud tekstiliselt allpool.
Kui ekraanilugeja kasutaja navigeerib airBaltic lehel maakera ikooni peale (mÀrge 1), annab ekraanilugeja teada, et tegu on keelevalikuga (mÀrge 2), see saab vÔimalikuks tÀnu sellele, et koodis on aria-label atribuut kasutusel (mÀrge 3).

Aria-label atribuut on Accessible Rich Internet Applications ehk ARIA raamistiku osa, mis vĂ”imaldab anda kasutajaliidese elemendile – nĂ€iteks nupule, lingile vĂ”i ikoonile – koodis tekstipĂ”hise kirjelduse, mis on mĂ”eldud eelkĂ”ige ekraanilugemise tarkvara jaoks. See on oluline juhtudel, kui elemendil puudub visuaalne tekst (nĂ€iteks ikooniga nupud) vĂ”i kui see tekst pole piisavalt selge (nĂ€iteks tekstilised lĂŒhendid), et edastada elemendi eesmĂ€rki.

Uudiskirja 4ndas numbris kirjutasin sellest, mis on ekraanilugeja ja kuidas see töötab ning 5ndas sellest, miks on ALT-tekst oluline. Juhul kui sa pole varem jÔudnud, vÔid nendega soovi korral tutvuda.

4. Kes on beeta-pÔlvkond?

Illustratsioon nÀitab erinevate pÔlvkondade esindajaid ja kirjeldusi. Vasakult paremale:
	1.	“Builders” (sĂŒndinud 1925-1945, vanus 80+)
	2.	“Boomers” (sĂŒndinud 1946-1964, vanus 61-79)
	3.	“Generation X” (sĂŒndinud 1965-1979, vanus 46-60)
	4.	“Generation Y” (sĂŒndinud 1980-1994, vanus 31-45)
	5.	“Generation Z” (sĂŒndinud 1995-2009, vanus 16-30)
	6.	“Gen Alpha” (sĂŒndinud 2010-2024, vanus 15 ja nooremad)
	7.	“Gen Beta” (sĂŒndinud 2025)
Mis pĂ”lvkonna esindaja oled sina? Illustratsioon McCrindle Research’i kodulehelt.

Selle aastaga algas beeta-pĂ”lvkonna aeg. Ehk kĂ”ik inimesed, kes alates 1. jaanuarist 2025 sĂŒnnivad on selle uue pĂ”lvkonna esindajad.

Mis saavad olema selle pĂ”lvkonna ootused ja kogemused, seda me 100% ei tea, aga ĂŒhtteist vĂ”ime trendide pĂ”hjal oletada.

Beeta-pĂ”lvkonda hakkab iseloomustama tehnoloogia ja igapĂ€evaelu pĂ”imumine viisil, mida me varem pole nĂ€inud. See pĂ”lvkond vĂ”ib kogeda tehisintellekti integratsiooni igas elu valdkonnas haridusest meditsiinini, robotitest koduabilisi, automatiseeritud transpordisĂŒsteeme ja palju pĂ”nevat innovatsiooni.

Kliendikogemuse vaates ma arvan, et beeta-pÔlvkonna ajastu oluline mÀrksÔna saab olema personaliseerimine. TÀna kogume klientide kohta vÀga palju andmeid, aga nende andmete rakendamise potentsiaal on tehisaru tulekuga alles kujunemisjÀrgus.

5. Miks kasutada “konversioon” asemel sĂ”na “motivatsioon”?

Plastiliinist inimkujukesed istuvad koosolekuruumis.
ChatGPT genereeritud pilt. Vabandan pildil olevate kirjavigade ja kolme kella pĂ€rast koosoleku ruumis 🙂. Et pilt kannaks veidi huumorit, ei hakanud ma neid ebakorrapĂ€rasusi praegu tuunima.

Mulle meeldib aegajalt kasutada sÔna konversioon asemel sÔna motivatsioon. Miks ma julgustan sind sama proovima? Sest kui me rÀÀgime konversioonist, et nÀiteks kui palju teenuse kasutajaid Ônnestus meil maksvateks klientideks muundada, siis see jÀtab pigem tehnilise tunde.

Kui aga rÀÀkida motivatsioonist, siis omandab eesmĂ€rk inimlikuma tĂ€henduse. Me hakkame turunduse koosolekul rÀÀkima rohkem sellest, mis on konversiooni taga olev kliendi motivatsioon. Pilt lĂ€heb laiemaks ja tekivad paremad arutelud selle ĂŒmber, mis on tĂ€nased ĂŒletamist vajavad takistused kliendi seisukohast.

Motivatsioonist lĂ€htuv konversiooni analĂŒĂŒs vĂ”imaldab kĂŒsida ka kasutajakogemusest lĂ€htuvaid kĂŒsimusi. NĂ€iteks kui kampaania ei toonud soovitud arvu liisingu lepinguid, siis mis on kasutaja motiveerimisel ebaĂ”nnestunud? Sellele kĂŒsimusele ei saa vastata, et lihtsalt oli kehv kampaania ning seetĂ”ttu ka kesine konversioon, vaid tuleb minna rohkem detaili analĂŒĂŒsimaks motivatsiooni aspekte klienditeekonnas. Motivatsiooniprobleem vĂ”ib olla mitmekesine – kampaania sĂ”numi selgus, maabumislehe arusaadavus, toote vĂ”i teenuse hind jm.

LĂ”petame tĂ€nase kirjatĂŒki asjaliku tsitaadiga, mis kutsub ĂŒles rohkem valideerima:

“If you want a great site, you’ve got to test. After you’ve worked on a site for even a few weeks, you can’t see it freshly anymore. You know too much. The only way to find out if it really works is to test it.”
– Steve Krug, Author of Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability

AitĂ€h, et lĂ”puni lugesid. 🙏

Ilusat pĂ€eva sulle! ☀

💡 Soovi korral oled oodatud UX/UI ja AI disaini koolitusele.

✉ Liitu uudiskirjaga, et olla kursis UX ja AI valdkonnas toimuvaga. 

👉 JĂ€lgi UX Estonia tegemisi Facebookis, Instagramis ja Linkedinis. Kuula vĂ”i vaata meid Spotifys ja YouTubes.

✹ UX Estonia on digitaalse kasutajakogemuse disaini, uuringute, konsultatsiooni ja koolituse ettevĂ”te.