Eesti    English

UX ja AI ampsud / nr 8

Hei! 👋

Uued teadmiste ja kogemuste ampsud on sinu ees! 🎉

Vaatame lĂ€hemalt jĂ€rgnevaid kĂŒsimusi:
💡 Mida Ă”ppida Telia pakkumise disainist?
đŸ–Œïž Mis on Leonardo AI-s uus kasulik funktsionaalsus?
đŸ‘ïž LigipÀÀsetavus ja teksti kontrast – mida peaksid disainerina teadma?
đŸ€” Kuidas Google AI Studio abil veebilehele tagasisidet kĂŒsida?
📐 Mis on kuldlĂ”ige ehk golden ratio?

1. Mida Ôppida Telia pakkumise disainist?

Plastiliinist modelleeritud pilt mehest, kes nĂ€eb vĂ€lja segaduses ja pahane, istudes sĂŒlearvuti taga. Ta hoiab ĂŒht sĂ”rme oma meelekohal ja kortsutab kulmu. Ekraanil tema kohal on teade: "UNEXPECTED AUTOMATIC SERVICE UPGRADE" (Ootamatu automaatne teenuseuuendus) koos laadimisribaga. Taust on kaunistatud keerduvate oranĆŸide ja siniste mustritega, andes pildile kunstilise ja mĂ€ngulise ilme.
Pildi genereeris ChatGPT.

💡 Kiired jĂ€reldused:

  • Ära kasuta UX’i tumedaid tehnikaid (dark patterns), sundides klienti vastu vĂ”tma vĂ”i proovima midagi, mida ta tegelikult ei soovi. Kui kliendid trikitamise lĂ€bi hammustavad, on usaldust tagasi vĂ”ita keeruline.
  • Ära mine vastuollu Jakob Nielseni kasutatavuse heuristikatega “Kliendi kontroll ja vabadus” ning “Kliendi veariskide vĂ€hendamine”. Kui klient ei saa pakkumisega liitumist ise otsustada, ei ole tegu vabadusega. Kui klient ei mĂ€rka vĂ”i ei jĂ”ua reageerida muudatusele, vĂ”ib ta tahtmatult jÀÀda kallima teenuse juurde, mida ta ei vaja – realiseerub kliendi rahaline vearisk.
  • Kasuta pakkumiste puhul opt-in lĂ€henemist ehk kĂŒsi enne, mitte pĂ€rast. NĂ”nda sÀÀstad kliendi nĂ€rve ja ajakulu.

💬 Taustalugu:

Telia andis mulle ja paljudele teistele klientidele e-maili teel teada, et “… aktiveerime sinu senis(t)e Koduinterneti ĂŒhendus(t)e asemel vĂ€hemalt 2 korda kiirema kiiruse. Suurema(d) kiiruse(d) aktiveerime pakkumise “Proovi sama kuutasu eest 2x kiiremat Koduinterneti ĂŒhendust“ raames.”

Ja lisaks: “Uut kaks korda kiiremat kiirust saad proovida praeguse kuutasuga 30 pĂ€eva, pĂ€rast seda rakendub sulle uus kuutasu. … Uus kuutasu on pĂ€rast prooviperioodi 24,4 € (senise 19 € asemel).”

Ning kui klient ei soovi, siis: “Saadame sulle 3 pĂ€eva enne prooviperioodi lĂ”ppu meeldetuletuse. Siis saad ise otsustada, kas jÀÀd 2 korda kiiremat kiirust uue kuutasuga kasutama vĂ”i lĂ€hed iseteeninduses (vĂ”i mĂ”nes muus teeninduskanalis) tagasi varasemale ĂŒhendusele.”

🙃 Minu reaktsioon:

Minu pere ei tunne vajadust kiirema internetiĂŒhenduse jĂ€rgi. Saame vĂ€ga hĂ€sti hakkama praeguse kiirusega 40/40Mbit/s ja kiiremat 100/100 Mbit/s ei vaja. Praeguse kiirusega saab mĂ€ngitud nii Fortnite, vaadatud YouTube ning peetud videokĂ”ned. Miks ei kĂŒsitud, kas soovin seda pakkumist aktiveerida? Miks ma pean minema iseteenindusse vĂ”i klienditeenindusega suhtlema kui ma seda pakkumist ei soovi?

Kui kĂ”ik kauba ja teenuse mĂŒĂŒjad hakkavad seda laadi praktikat kasutama, siis elame varsti ebamugavas uues reaalsuses, kus pĂ”hiliseks tegevuseks saab mitte liitumine, vaid pidev loobumine peale surutud pakkumistest.

💜 Minu soovitus:

Hea on muidugi kĂ”rvalt targutada, aga minu pakkumise disaini soovitus oleks midagi sellist: “Artur, sa oled meie lojaalne klient. Ja meil on super hea meel selle ĂŒle! TĂ€nutĂ€heks anname sulle 100/100 Mbit/s ĂŒhenduse terveks kuuks sinu senise 40/40Mbit/s kiiruse hinnaga. Proovi ja katseta, kuidas see sulle sobib. Pakkumise aktiveerimiseks vajuta siia.”

Ehk klienti vÀÀrtustav sĂ”bralik lĂ€henemine, kus on Ă€ra vĂ”etud stress, et pakkumine on peale surutud ning loobumiseks on vaja “vĂ”imlema” hakata. 🙂

Ma usun, et Telia tiim tahtis pakkumise disainiga parimat, ega osanud klientide ja meedia negatiivset reaktsiooni ette nÀha. Ja ma ise olen sellises olukorras olnud, kus arvan, et loon kliendile vÀÀrtust, aga tegelikult olen loonud takistusi. Eks elus tulebki julgeid katsetusi teha, et neist Ôppida!

2. Mis on Leonardo AI-s uus kasulik funktsionaalsus?

Ekraanipilt Leonardo AI kasutajaliidesest, kus on nÀha prompti "a happy snowman" pÔhjal genereeritud erineva stiiliga pilte.
Valides “Flow State” (pildil mĂ€rge 1) saad sisestatud prompti pĂ”hjal, lehte kerides (pildil mĂ€rge 2), uusi pilte Leonardo AI-s genereerida.

Lenoardo AI uus funktsionaalsus “Flow State” vabastab meid senistest piirangutest, kus sai genereerida korraga piiratud arvu pilte, tasuta paketis kuni 4; ning tuli olla stiili defineerimisel asjatundlik.

“Flow State” vĂ”imaldab meil kombata erinevaid stiile korraga, hoides kokku vÀÀrtuslikku aega sobiva pildi leidmisel. Proovi jĂ€rgi!

3. LigipÀÀsetavus ja teksti kontrast – mida peaksid disainerina teadma?

Ekraanipilt Selveri e-poest, kus nÀha piimatoodete nimekirja.
Selveri e-poes ei vasta kilohinna (pildil mÀrge 1) ning liitrihinna teksti- ja taustavÀrvi suhe kontrasti nÔuetele, olles vÀhemalt 4.5 asemel 3.74. Usun, et see pole tekkinud tahtlikult, vaid pigem teadmatusest ligipÀÀsetavuse nÔuete suhtes.

Selleks, et tagada hea teksti loetavus peame disaineritena jÀlgima kontrastinÔudeid. Vastavalt ligipÀÀsetavuse juhisele (WCAG 2.2 AA tase) on oluline, et teaksid jÀrgmist:

  • Kui teksti suurus on vĂ€iksem kui 18 punkti (vĂ”i vĂ€iksem kui 14 punkti rasvases kirjas), peab teksti ja tausta kontrastisuhe olema vĂ€hemalt 4.5:1.
  • Suurema teksti puhul 3:1.

🧐 Kuidas testida teksti ja tausta omavahelist vastavust kontrastinĂ”uetele?

👉 Varasemates uudiskirja osades olen kajastanud:

Soovin sulle head valmistumist 28. juunil jÔustuvaks ligipÀÀsetavuse seaduseks.

4. Kuidas Google AI Studio abil veebilehele tagasisidet kĂŒsida?

Ekraanipilt Google AI Studiost, kus Stream Realtime lehel kolm valikut: Talk to Gemini, Show Gemini ja Share your screen.
Pilt Google AI Studio rubriigist Stream Realtime.

Google AI Studios saad tehisarule jagada enda ekraani ning kĂŒsida ekraanil oleva kohta tagasisidet. NĂ€iteks vĂ”id AI-le nĂ€idata veebilehte ning samal ajal kĂŒsida, mida ta sellest arvab – mis on hĂ€sti ning mida vĂ”iks parandada. Toimib see veel natukene puiselt, aga kindlasti ajas muutub see paremaks.

Vestlusaken Stream Realtime rubriigis.
Pilt vestluse logist tehisaruga, kus analĂŒĂŒsisime Nike UK veebilehte.

👉 Hea teada:

  • Tegu on testimise keskkonnaga ning ĂŒhe sessiooni pikkus on 10 minutit.
  • Vestlusest tekivad video, heli ja tekstilĂ”igud, aga salvestus kaob kui vestlusakna sulged.
  • Kui kasutad tasuta versiooni, siis kasutatakse loodud sisu mudeli treenimiseks.

5. Mis on kuldlÔige ehk golden ratio?

Jagatud pilt nĂ€itab naist, kellel on lokkis juuksed ja kes töötab vĂ€ljas kohvikus sĂŒlearvutiga. Vasak pool demonstreerib "Kuldset suhet", kasutades fotol spiraali ja vĂ”rekatet, samal ajal kui parem pool nĂ€itab sama fotot ilma katmata, sildistatud kui "Ilma Kuldse Suhteta".
Pildi allikas Nielsen Norman Group.

KuldlĂ”ige (golden ratio) on kompositsioonvĂ”te mida on disainis kasutatud juba aastasadu. See suhe esineb ka mitmel pool looduses alates lille kroonlehtedest kuni galaktikate spiraalideni vĂ€lja. Inimese aju on justkui alateadlikult hÀÀlestatud seda suhet ilusaks ja harmooniliseks pidama.  

Mis see kuldlĂ”ige siis tĂ€psemalt on? Lihtsustatult öeldes on see kahe arvu suhe, mis on ligikaudu 1:1,618. See suhe on tuntud rahvakeeli ka kui jumalik proportsioon ja seda on tĂ€histatud kreeka tĂ€hega φ (fii).

Kuidas seda disainis rakendada? NĂ€iteks teksti suuruse ja reavahe mÀÀramisel. Kui sinu teksti pĂ”hisuurus on 16px, siis pealkiri vĂ”iks olla 16 x 1.618 = ca 26px. Sama suhet saad kasutada ka piltide töötlemisel ja osade veebilehe sektsioonide paigutamisel. Vaata nĂ€iteid Nielsen Norman Group’i artiklist ja Canva blogist

Kuldne suhe ĂŒksinda, pole muidugi maagiline valem, mis garanteerib hea disaini. See on pigem töövĂ”te, mis aitab toetada tasakaalustatud ja esteetiliselt meeldivate lahenduste loomist.

AitĂ€h, et uudiskirja lĂ”puni lugesid! 🙏

💡 Soovi korral oled oodatud UX/UI ja AI disaini koolitusele.

✉ Liitu uudiskirjaga, et olla kursis UX ja AI valdkonnas toimuvaga. 

👉 JĂ€lgi UX Estonia tegemisi Facebookis, Instagramis ja Linkedinis. Kuula vĂ”i vaata meid Spotifys ja YouTubes.

✹ UX Estonia on digitaalse kasutajakogemuse disaini, uuringute, konsultatsiooni ja koolituse ettevĂ”te.