Eesti    English

UX ja AI ampsud / nr 9

Hei! 👋

Seekord ampsame järgnevaid teemasid:
💡 Kuidas üks kleeps kliendi ostuotsust mõjutas?
🎨 Mis võimalusi pakub Figma AI-abiline?
👶 Mida õppida lastekaupade e-poodide kasutajakogemusest?
📝 Miks võiksid Alt Text Generator AI-assistenti proovida?
💬 Milline on uus võimalus Gemini AI-ga suhelda?

1. Kuidas üks kleeps kliendi ostuotsust mõjutas?

Poeriiul puhastusvahendite ja torupuhastusgeelidega.
Valikute meres on oluline silma paista. Nii suunas minu ostuotsust pildil olev kleeps tekstiga “Geel 60% tõhusam”.

💡 Kiired nipid:

  • Tee kliendile valikute virvarris otsustamine lihtsamaks, tuues esile sinu toote eelise teistega võrreldes.
  • Kasuta lühikest ja konkreetset kliendilubadust.
  • Võimalusel esitle numbreid või protsente, et tekitada usaldust.
  • Jälgi, et sinu sõnum oleks kontrastselt eristuv, et see silma jääks.

💬 Taustalugu:

Juhtus nii, et köögis läks äravool kehvaks. Sammusin ma siis poodi ning peatusin torupuhastusvahendite riiuli ees. 👀 Kuna valik võttis silme eest kirjuks, hakkasin kahtlema, milline on kõige õigem valik. Esmalt vaatasin hinda. Kas võtta kõige odavam, aga see ju ei pruugi nii hästi töötada. Või võtta see 8. eurone pudel – tundub jällegi priiskamine. 😀

Õige valiku tegemise surve kasvas 🤯 kuni märkasin ühel pudelil kleepsu kirjaga: “Geel 60% tõhusam“. Hinna mõttes oli see kaks korda kallim kui sama firma teine vedelik, kuid kuna ummistus oli visa, siis mõtlesin, et ongi midagi kangemat vaja.

Lõppkokkuvõttes tundub, et tegu oli ka õige otsustega, sest nii kui geeli ära valasin, käis torudes “mörr-mörr” 🙃 ning äravoolupilust nägin valget toruseina. Sellist “teleturu-efekti” pole ma varem kogenud. Lasin veel mõnda aega seista ning valasin keevat vett peale. Ummistus oligi võluväel läinud. ✨

2. Mis võimalusi pakub Figma AI-abiline?

Kasutajaprofiili leht e-kaubanduse rakenduses. Profiil kuulub kasutajale nimega Seraphina Lark, keda kirjeldatakse kui entusiastlikku ostlejat ja moearmastajat, kellel on 120 jälgijat ja 180 jälgitavat. Profiiliteabe all on suur oranž nupp kirjaga "Follow" (Jälgi). Selle all on toodete nimekiri koos piltide ja hindadega: vintage-nahktagi hinnaga 250 dollarit, siidsall hinnaga 45 dollarit, must käekott ja käekell. Taust on tume ja tekst valge. Lehe allosas on disaini kohandamise tööriistariba, kus on erinevad teema- ja teksti stiilivalikud.
Kasutades prompti: “A user profile page for e-commerce app”, lõi Figma AI-abiline mulle sellise disaini.

Figma disainiprogrammi AI-abilise beeta-versioon jõudis nüüd ka minuni. Toon esile 3 kasulikumat funktsiooni:

  • First Draft – Saad tekstilise käsundi põhjal luua äpi või veebilehe ekraani. AI loob lisaks kasutajaliidesele ka vajalikud ikoonid, pildid ja tekstid. Paraku saab täna genereerida ainult ühe ekraani korraga.
  • Make Changes – Kui oled vaate genereerinud, saad tehisaru abil teha muudatusi. Näiteks muuta värvi- või tekstistiili, lisada elemente jne. Muudatusi saad jätkuvalt teha muidugi ka enda käega.
  • Translate to – Võimaldab näha, kuidas näeb sinu kasutajaliides välja teistes keeltes. Saad mitmekeelset saiti disainides vaadata, kas nupul olevad tekstid ikka mahuvad kenasti ära.

3. Mida õppida lastekaupade e-poodide kasutajakogemusest?

Pildil on uuringu tulemusi tutvustav slaid e-poe "LUULU" kohta. Pealkiri "UURINGU LEIUD" on suurte tähtedega. Kujutisel on ekraanikuva e-poest, millele on lisatud märkused ja soovitused. Negatiivsete leidude ees on punased ikoonid ristiga ja positiivsete ees rohelised linnukesed. Märkuste hulka kuuluvad soovitused fikseerida menüüriba, koguda rohkem tagasisidet ning asendada sõna "sale" eestikeelse vastava terminiga. Kujunduses on minimalistlikud jooned ning rohelist ja musta värvi tekst.
Kasutajakogemuse uuring annab hea võimaluse leida üles veebikeskkonna tugevused ja arengukohad. Slaid Laura Reisbergi esitlusest.

Meie UX/UI ja AI disaini kursuse ning mentorprogrammi raames viis Laura Reisberg läbi lastekaupade e-poodide kasutajakogemuse uuringu. Võrdlustestimisse kasutajatega sai valitud e-poed Luulu ja Hellyk.

Mis selgus:

  • Selleks, et menüü saaks rohkem kasutust, pane see lehte kerides kaasa käima, nii ei pea kasutaja pidevalt ülesse skrollima.
  • Klientide tagasiside sektsioon on oluline usalduse tekitamiseks, kuid siin on vaja silmas pidada seda, et kui tagasiside on antud kahe-kolme kasutaja poolt, ei pruugi see alati mõjus olla.
  • Sooduskaupade rubriigis on hädavajalik tark filtreerimise võimalus, sest nii leiab kasutaja soovitu kiiremini ülesse. Kui kasutaja peab kaua ekslema, siis ta ühel hetkel loobub.
  • Vaata põnevat uuringu esitlust siit.

Laura saatis leiud ja ettepanekud ka e-poe pidajatele ning ühe e-poe poolt tuli ka suur tänuavaldus.

4. Miks võiksid Alt Text Generator AI-assistenti proovida?

Ekraanipilt AI-assistendi vestlusaknast, kus tehisaru annab kassi pildile kirjelduse: Armas oranž triibuline kassipoeg istub tänaval sügiseste kollaste lehtede keskel, toetudes vastu puud. Ta vaatab suurte, ümmarguste silmadega ülespoole, jättes endast armsa ja uudishimuliku mulje. Taustal on uduselt näha jalutavad inimesed ja linnamaastik.
Tehisaru saab anda küll pildile hea kirjelduse, kuid sinu otsustada jääb selle kasutamise kontekst ehk kui pildil on puhtalt dekoratiivne eesmärk, siis me alternatiivset teksti tavaliselt ei kasuta, et ekraanilugeja kasutajat mitte üle koormata. Kui aga pildil on sisuline eesmärk, siis on alt-tekst igati vajalik.

Kliendil oli mure, et ligipääsetava pildikirjelduse loomine veebilehel ja dokumentides kasutatavate piltide tarbeks on keeruline ning aeganõudev. Seda eriti kui veeb on mitmekeelne.

Probleemi lahendamiseks võtsin appi tehisaru, täpsemalt lõin ChatGPTs assistendi (GPT). Nüüd tegin avalikuks ka assistendi versiooni nimega Alt Text Generator. Proovi järgi ning anna palun tagasisidet.

👉 Varasemates uudiskirja osades olen kirjutanud:

Soovin sulle edukat valmistumist 28. juunil jõustuvaks ligipääsetavuse seaduseks.

5. Milline on uus võimalus Gemini AI-ga suhelda?

Brauseri otsinguriba ülaosas kuvatakse tekst "Ask Gemini | Enter a question". Punane käsitsi joonistatud nool osutab otsinguväljale.

Kui kirjutad Chrome browseri aadressiribale @gemini ja vajutad TAB ehk tabeldusnuppu klaviatuuril, saad sisestada enda küsimuse ning ENTER-klahviga selle tehisarule esitada.

Hea võimalus vestluse alustamiseks kui oled Chromes aktiivne aadressiriba kasutaja.

Aitäh, et uudiskirja lõpuni lugesid! 🙏

💡 Soovi korral oled oodatud UX/UI ja AI disaini koolitusele.

✉️ Liitu uudiskirjaga, et olla kursis UX ja AI valdkonnas toimuvaga. 

👉 Jälgi UX Estonia tegemisi Facebookis, Instagramis ja Linkedinis. Kuula või vaata meid Spotifys ja YouTubes.

✨ UX Estonia on digitaalse kasutajakogemuse disaini, uuringute, konsultatsiooni ja koolituse ettevõte.