Hei ja head juunikuu jätku! ☀️
Selles uudiskirjas kutsun sind lugema:
🔍 Kuidas enda ettevõtte teenused ja tooted “uues Googles” ehk ChatGPTs nähtavaks muuta?
🎨 Figma tarkvara uued võimalused – mis need on?
🚀 Miks peaksid osa võtma Bolt.new häkatonist?
🧩 Millised on TOP probleemid veebilehtede ligipääsetavusega?
🖌️ Mida pakub Google Stitch?
Soovi korral kuula uudiskirja podcastina Spotify’s.
1. Kuidas enda ettevõtte teenused ja tooted “uues Googles” ehk ChatGPTs nähtavaks muuta?

Aina rohkem on näha UX Estonia veebistatistikas, et inimesed jõuavad kodulehele ChatGPT vahendusel. Pildil on ekraanilõik Hotjarist, mis näitab, et klient, kes meiega ookeani tagant ühendust võttis, tuli tehisaru soovitusel.
Kuidas aga saada “uues Googles” märgatuks? Siin kehtivad nii vanad head SEO praktikad kui ka mõned tähelepanekud. Viimastest kirjutas ka The Wall Street Journal.
Nagu ikka, toovad värsked trendid kaasa ka uusi põnevaid akronüüme: GEO (generative engine optimization), AEO (answer engine optimization) ja AIO (artificial intelligence optimization). Akronüümide teadmisest olulisem on muidugi sisuline pool.
Meiliturundusplatvormi Mailchimp uuringust tuli välja, et kui sa tahad, et sinu veebilehe sisu oleks keelemudelites, siis sa pead hoolitsema aina rohkem selle eest, et botid, mis sinu veebilehelt infot tehisaru tarbeks otsivad, saaksid selle ruttu kätte. Seetõttu on väga oluline sinu kodulehe laadimise kiirus mitte inimese, vaid siinkohal roboti vaatenurgast.
Kasutatud seadmete ettevõte Back Market on aga oma toodete kirjeldusi hakanud ümber kirjutama vestluse tooni, sest nende SEO tiim avastas, et suurte keelemudelite eelistuseks on igapäevane keelekasutuse stiil traditsiooniliste tehniliste tootekirjelduste ees, mis seni otsingumootorites domineerisid.
Vaata head ülevaadet SEO nippidest tehisaru tarbeks ka Wiresonicu blogist.
2. Figma tarkvara uued võimalused – mis need on?
Figma tiim esitles enda konverentsil “Config 2025” uuendusi, millest tooksin esile:
Figma Site on disainerite poolt kaua oodatud kaunike ehk võimalus luua Figmas päris veebilehte. Seni oleme saanud disainida küll ägedaid prototüüpe, aga nüüd valmistada ka toimivaid veebilehti ilma koodi kirjutamata.
Kiireks alustamiseks pakub Figma mõningad templiite ja vajadusel saad disainida kodulehte ka täitsa nullist ning avalikustada enda soovitud veebiaadressiga.
Figma Buzz on Canva sarnane lahendus graafiliste sotsiaalmeedia postituste ja reklaamide loomiseks. Täna veel üsna algusjärgus. Saad valida erinevate postituste formaatide ja põhjade vahel, näiteks Instagram post, Facebook post, YouTube thumbnail jne.
Erinevalt Canvast puudub näiteks pildipank. Pilte saad luua tehisarule promptides. Valida saad 3 pildigenereerimise mudeli vahel: gpt-image-1, Google Imagen 3 ja Titan v2. Tore oleks kui lisanduks Leonardo.ai sarnane, täna minu lemmik, Flow State funktsionaalsus, mis asendaks sisuliselt pildipanga vajaduse.
Figma Make on AI tööriist, mis võimaldab tehisaruga vestluse kaudu luua kodeeritud interaktiivseid prototüüpe nii veebirakendustele kui mängudele. Sisendina saad kasutada ka Figmas disainitud kasutajaliideseid. Just muuts see kättesaadavaks ka meie regioonis.
💡 Tule UX / UI ja AI disaini koolitusele kui soovid õppida kasutajasõbralikke digilahendusi looma. Lisaks pakume ka mentoritoega koolitusprogrammi täiendõppijatele ja karjääripöörajatele.
3. Miks peaksid osa võtma Bolt.new häkatonist?

Bolt.new on tööriist, mis võimaldab sul tehisintellektiga suhtlemise abil luua veebilahendusi. Mitte ainult klassikalisi veebilehti, vaid ka päris äritarkvarasid.
Selle tööriista teeb eriliseks see, et sul on võimalus ühendata Bolt.new lahendus Supabase teenusega, mis võimaldab andmete salvestamist Postgres andmebaasi. Nii saad ehitada näiteks personali haldamise tarkvara või ükskõik mida, mis parasjagu pähe tuleb ning andmete hoiustamist vajab.
Soovi korral võid seadistada ka versioonihalduse GitHubiga. Samuti vastu võtta rahvusvahelisi kaardimakseid Stripe vahendusel.
Nüüd juunis on käimas Bolt.new häkaton, mis on hea võimalus seda AI tarkvara tundma õppida. Kui uute teadmiste himu pole parasjagu motivaator, siis rahalised auhinnad on täitsa toredad, moodustades 1 miljonit dollarit. Lisaks antakse päris palju igasugust nänni, näiteks tasuta domeen aastaks jms.
4. Millised on TOP probleemid veebilehtede ligipääsetavusega?

Rahvusvaheline ligipääsetavuse teadvustamise päev toimus juba 14. korda. Päeva eesmärgiks on rääkida, mõelda ja õppida mõistma, kuidas pakkuda ligipääsetavat digitaalset teenust. Olgu selleks veebileht, äpp, iseteenindus või muu lahendus.
Sel päeval viidati ka WebAIM uuringule, mis igal aastal analüüsib ühe miljoni jagu veebide avalehti. Peamisteks murekohtadeks on sel aastal: kehva kontrastsusega tekst (79,1% juhtudest), puuduvad pildikirjeldused (55,5%), sisestusväljadel puuduvad labelid (48,2%), tühjad lingid (45,4%), kirjeldamata nupud (29,6%) ja lehe keel pole koodis korrektselt markeeritud (15,8%).
Minu praktikas ligipääsetavuse auditeid ja sihtrühmaga testimisi läbi viies tuleb lisaks päris palju esile: põhisisu juurde viiva lingi puudumist, ebapiisavat regioonide tähistust, pealkirjade lünkliku markeerimist, klaviatuuriga navigeerimisel fookuse puudumist jne.
👉 Ligipääsetavusest olen uudiskirja varasemates osades kirjutanud:
- Mis on ekraanilugeja ja kuidas see töötab?
- Miks on ALT-tekst oluline?
- Kuidas aitab aria-label ligipääsetavust tagada?
- Ligipääsetavus ja teksti kontrast – mida peaksid disainerina teadma?
- Miks võiksid Alt Text Generator AI-assistenti proovida?
Juba selle kuu lõpus, 28. juunil, jõustub ligipääsetavuse seadus. Kui sa pole veel kursis, siis tasub tutvuda.
5. Mida pakub Google Stitch?

Stitch on endise nimega Galileo AI, mille Google nüüd ära ostis. Galileo AI oli esimene veebirakendus, mis võimaldas tehisaru genereeritud kasutajaliideseid Figma disainitarkvarasse kopeerida, et siis disaini edasi kohendada. Nüüd Google toega loodetavasti areneb see tarkvara edasi.
Täna põhineb Stitch kahel AI mudelil: Gemini 2.5 Flash (nimetavad seda Stitchis Standard Mode) ja Gemini 2.5 Pro (Experimental Mode). Esimese mudeli puhul saad genereeritud disaine kopeerida Figmasse. Teise mudeli puhul saad vaid inspiratsiooniks kasutajaliidese pilte genereerida – ei ole hetkel kuigi praktiline. Aga kuna see on uus Google tehisaruga UI disainile spetsialiseeritud teenus, siis tasub arengutel silm peal hoida. 👀
Aitäh, et uudiskirja lugesid! 🙏 Soovin sulle ilusat saabuvat suve! ☀️